Vanliga Frågor

Här hittar du vår långa lista på vanliga frågor. Hittar du fortfarande inte ett svar på din fråga, kontakta oss!

1. Fotografering

  1. Se till att det är bra ljus – tillräckligt för att se detaljerna på din lurviga (eller icke-lurviga) kompis ansikte, men inte så ljust så ansiktsdetaljerna inte går att se.
  2. Hela ansiktet med i bilden– Se till att hela ansiktet är med i bilden, inklusive båda öronen. Om bara halva ansiktet är med på bilden, kommer bara halva ansiktet vara med på produkten!
  3. Undvik suddiga foton – Ju högre upplösning desto bättre. Kom ihåg att foton kommer krympas ner, så vissa smådetaljer kan komma att inte synas i slutprodukten.

 

Ja, du kan ha flera ansikten på alla våra produkter.

Ja visst! Vi uppmuntrar våra kunder att vara kreativa. Vi tar emot allt från foton på din mänskliga kompis till din sköldpadda. Se bara till att specificera vad vi ska klippa ut från fotot i ordernoteringen.

Japp det gör vi! Våra duktiga designers klipper och designar din produkt helt för hand. Därför kan du vara säker att du får en unik produkt som är helt skräddarsydd åt dig! Om din kompis eller ditt husdjur har någon accessoar med på bilden, lämna gärna ett meddelande i din beställning om du vill ha bort denna eller inte. 

2. Beställning och betalning

På grund av den anpassning som görs för alla produkter vi producerar på Strumpmaskinen, kan vi inte erbjuda returer.

Läs mer om vår ångerrätt och returpolicy här.

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Klarna gör det möjligt att betala med kort, på faktura eller dela upp betalningen.

Alla frågor om deras betallösning hänvisar vi till Klarna.

Vill du avbryta ditt köp är det viktigt att du gör detta inom 1 timme från att du lagt din order. Våra designers påbörjar behandlingen av din bild oftast inom 2 timmar, därför är det viktigt att du är snabb om du ångrar dig.

Avbryter du ditt köp inom 1 timme får du en hel återbetalning (100% av hela orderbeloppet) . Har vi däremot påbörjat behandlingen av din bild återbetalas endast 50% av hela beloppet.

Maila in till oss på kontakt@strumpmaskinen.se för att avbryta din order.

Om du har problem med din order och Klarna, t.ex. att du inte kan hitta fakturan så ber vi dig att kontakta Klarna först, sedan oss.

3. Produktfrågor

Personliga strumpor utgör 70% polyester, 25% bomull och 5% spandex. 

Våra muggar är tillverkade i metall eller keramik.

Våra klistermärken trycks ut på ett vinylark.

Pappmaskerna skärs på ett hårdare papper.

Fotopussel är tillverkade av kartong, papper och lim.

Fotokudde är 100% polyester.

Glasunderläggen är tillverkade i kork.

Våra personliga strumpor har tre storlekar:

  • Small: 35-39
  • Medium: 39-42
  • Large: 42-47

Notera att vi sedan Juli 2023 säljer crew-strumpor, alltså är strumporna lite tajtare än vanligt. Det kan även förekomma vissa variation i storlekarna och vi kan aldrig garantera en perfekt passform. Om du har beställt innan Juli 2023 så kommer det alltså inte vara samma modell av strumpa.

Resterande produkter har sina storlekar förklarade på produktsidan.

För att bevara kvaliten på trycket på samtliga av våra produkter rekommenderar vi följande instruktioner:

  • Tvätta ut och in på max 30 °C
  • Undvik torktumlare
  • Undvik diskmaskin
  • Undvik strykjärn

Ja, genom att välja tillvalet “Förhandsgranskning” när du skapar strumporna.

Det här tillvalet kostar 30 kr och ger dig möjligheten att se produkten innan de trycks. Du får även möjligheten att göra eventuella ändringar så produkten ser ut precis som du vill.

Förhandsgranskningen levereras direkt till din e-post. Du kan klicka här för att se hur förhandsgranskningen kommer se ut.

OBS: Det är viktigt att du återkopplar till oss och bekräftar att det ser bra ut. Får vi inget svar inom 7 dagar kommer designen skickas vidare till produktionen.

Alla våra produkter trycks här i Sverige, närmare bestämt i Vagnhärad.

Vi har tagit fram vår storleksguide efter att ha testat flera olika storlekar på flera olika fötter. Med det sagt är det är svårt att skapa en storleksguide som passar precis alla typer av fötter. Dessutom är det viktigt att notera att vi säljer tubsockor och inte vanliga strumpor.  Det betyder att strumporna saknar en “riktig” häl och är längre än det man hittar i vanliga klädbutiker.

Alla är vi byggda olika, vissa bredare, andra längre. Vi har gjort vårt bästa för att försöka skapa storleksguider som är enkla att förstå och som gör det lätt att hitta en storlek som skulle passa dig. Med det sagt kan det fortfarande förekomma små variationer i storlekarna vid produktion. 

Vi vill också poängtera att detta är kläder och plagg skapade främst för att vara roliga,  perfekt passform är alltså något vi inte eftersträvar och ber er ha överseende om något ni köpt från oss inte sitter lika bra som en skräddarsydd skjorta från ett lyxmärke.

4. Fraktfrågor

Vi tar ut en fraktavgift på 59 kr. Handlar du över 499 kr bjuder vi på frakten.

Du kan byta din leveransadress när du genomför din betalning i Klarna.

Viktigt: På grund av den policy Klarna har  kan vi inte göra adressändringar efter en beställning är lagd. 

I dagsläget säljer vi endast inom Sverige men vi kan ordna leveranser till andra länder inom Europa.

Se till att fråga oss innan du lägger en beställning.

För våra produkter ligger produktionstiden på 5-7 arbetsdagar. Efter det tillkommer leveranstid när paketet är hos fraktbolaget.

Notera att i enstaka fall kan leverans ta upp till 30 dagar, har du inte fått din order 30 dagar efter vi skickat iväg dem, vänligen kontakta oss.

Vi kan tyvärr inte lämna några garantier för att ditt paket ska komma fram innan ett visst datum. Det är upp till dig (kunden) att avgöra om du vill chansa på att paketet kommer fram i tid.

Vänligen notera att vi inte avbryter beställningar baserat på vad som står i ordernoteringarna. Vill du avbryta din order pga osäkert leveransdatum måste du maila oss på kontakt@strumpmaskinen.se. Vill du läsa mer om hur du avbryter din beställning, hoppa upp till sektion 2 på denna sida.

Har ditt paket inte kommit fram? Kontakta oss via e-post och bifoga ditt trackingnummer så kollar vi närmare på ditt ärende.

Ska ditt paket blivit levererat till ett postombud men som har försvunnit? Kontakta oss via e-post med mer information så kollar vi närmare på ditt ärende.

Notera att vi inte kan göra återbetalningar på ordrar som enligt Postnords hemsida har blivit levererade till din adress.

Vi skickar alltid paketet till den adress som angivits som leveransadress vid utcheckning. Det betyder att vi inte kan ändra leveransadressen i efterhand.

I de flesta fallen hamnar våra paket direkt i din brevlåda, men ibland hamnar de hos ett utlämningsställe istället. Vänligen notera att detta är ingenting vi bestämmer utan det är Postnord / DHL som bestämmer om det blir brevlådan eller postombudet.

Postnord / DHL låter ett paket ligga kvar 7 dagar hos ett ombud innan det returneras till vårt lager i Vagnhärad. 

Postnord / DHL skickar alltid ut en avisering till dig, antingen via SMS, e-post eller brev till din leveransadress.

När vi tar emot din retur behöver du betala en fraktavgift innan vi skickar tillbaka paketet.

Vi tar ut en avgift på 350 kr för paket som blir returnerade från ombud. Denna avgift innefattar kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering.